tirsdag 8. januar 2008

Disco Pigs


"86 minutter som vil forandre livet ditt" står det på dvd-coveret. Om filmen ikke har hatt ringvirkninger for levesettet mitt så har den i hvert fall gjort inntrykk! Jeg så filmen Disco Pigs (en tittel som er forandret til Deep Obsession i Norge.. ugh) for et par år siden. Siden har jeg ikke klart å glemme den. Den var i tillegg umulig å få tak i. Gleden var da stor da jeg fant den på et lagersalg i en videobutikk.


Okey. Handlingen.


Pig ( Cillian Murphy ) og Runt ( Elaine Cassidy ) ble født på samme sykehus på samme dag, med bare få timers mellomrom. Tvillinger på alle måter, bortsett fra genetisk. Så godt som uadskillelige fra fødselen, er de som en enhet. De trenger ingen andre, og lever i sin egen skjøre, men farlige verden hvor de former sine egne regler og har sitt eget språk. De er også sammen i å utføre forbrytelser, og har en saftig appetitt på rå adferd, utnytting og destruksjon. Men kun få dager før deres 17 - årsdag begynner den perfekte balansen dem i mellom å endres. Sjalusi oppstår, og truer deres private univers. De uadskillelige begynner å gli fra hverandre. Ute av stand til å forestille seg en fremtid uten Runt, mister Pig mer og mer kontrollen, og blir stadig mer destruktiv og voldelig. Hvem av dem som vil overleve avhenger av hvem som klarer å frigjøre seg fra den andre (showtime.no).


Ikke banebrytende handling tenker du vel? Nei, men måten filmen er laget, bildene, den poetiske måten de snakker på, den irske aksenten, gjør filmen uforglemmelig og unik. Last den ned, hvis du mot formodning finner den. YouTube klipp


3 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg elsker Cilian Murphy, men Disco Pigs har jeg aldri hørt om!

JEg er så glad for at du har begynt å blogge og gir meg tips om sånt :D

Anonym sa...

Jeg er innom bloggen din kvar ein dag, Bettis. Bare så det er sagt :)

Bettina sa...

dere er så søte at jeg blir varm rundt hjarteroten :-D