onsdag 13. februar 2008

Skuffelse


Mine kolleger og jeg diskuerte bøker vi hadde forventninger til, men som ble offer for skuffelse her om dagen. Jeg tenkte med en gang på boken Catcher in the Rye av J. D. Salinger. 

Av en eller annen grunn hadde jeg fått for meg at Catcher in the Rye var en grotesk bok om en gutt som gikk rundt og drepte alt og alle. Da jeg besøkte bokhandleren en dag fikk jeg øye på den svarte og røde boken. Handlekurven min ble da fylt opp med denne klassikeren. Makan til stillestående bok skal man lete lenge etter! Jeg fant fort ut at massemorderen av et barn bare var rent oppspinn fra min side og noe jeg må ha totalt misforstått. Jeg fant meg til rette med mine vrangforestillinger, men da bokens hovedperson vandret rundt i en evig runddans uten mål og mening krympet leselyst min inn til en rosin. Handlingen i boken spinner rundt tre dager i New York der han vandrer rundt i byen med intet mål i øyensyn. Jeg kan egentlig ikke fatte at dette er en klassisker. Ei heller at det er en av de mest forbudte bøkene gjennom tidene. Og jeg spør i nok et blogginnlegg, hva gikk jeg glipp av?

Gledelig gjensyn: Whale - Hobo Humpin Slobo Babe : Regulering på sitt beste!

Forresten så jeg I´m not there i går. Jeg er ikke noe kløpper på Bob Dylan facts så denne filmen falt i fisk for min del. En stor snork av en film!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg elsket The Catcher in the Rye. Men det er kanskje smak og behag? Eller, kanskje det var forventningene dine som overhodet ikke stemte som ødela for deg?

Bettina sa...

Litt forventninger, mye at det skjedde så lite i boken. Men rett som du sier: smak og behag :-)