fredag 25. juli 2008

Å trenge igjennom hjernebarken

I en måned har jeg vært alene på biblioteket. Mens mine kollegaer har ferie og lader batteriene sitter jeg med jakke i et iskaldt bibliotek med en radio som mitt eneste selskap. Ute er det sol. Å finne frøken Motivasjon er ikke lett i disse tider, spesielt når jeg vet at jeg har ferie i midten av neste uke. Da har jeg 6 dager på å finne frem til frihetsfølelsen.

For å få tiden til å gå har jeg ryddet en del i tidsskriftene. Fjorårets utgaver skal kasseres og kastes i papirbosset. Men 2007 utgavene av Illustrert Vitenskap og Tidsskrift for kjønnsforskning har istedenfor funnet veien inn i min stue.

Det var etter jeg fordypet meg i ett eksemplar av Illustrert Vitenskap at jeg nå plutselig skjønner hvorfor enkelte gutter kaster om seg med rarieteter om dyr og menneskes sinnstilstand: De har fanden meg lest Illustrert Vitenskap! Etter å ha lest siste nummer av dette bladet har jeg fått vite at Mentos i Cola Light er rene kruttønnen, at å tenne OL-ilden er noe nazistene fant opp og at hele én av 20 har en ekstra brystvorte! Dette er visst en atavisme - som betyr at det er en tilbakekomst av en egenskap som våre fjerne slektninger hadde for flere generasjoner siden. Flere brystvorter er jo som kjent noe de fleste andre pattedyrene har. Hutte meg tu! Gjett om jeg skal dukke mer ned i dette bladet!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hihi. Jeg er så nerd at jeg har abonnert på IllVit i ti år!
Kanskje det er derfor jeg er så glup?
:P

Alltid gøy med quizen baki også!