mandag 7. juli 2008

Limo

Å finne lettleste, men intelligente bøker er ikke en kombinasjon som er lett å oppdrive. Gleden var derfor stor da jeg huket tak i rolex av Roger Pihl. En artig og velskrevet bok.

For tiden holder jeg på med oppfølgeren til boken, nemlig Limo. Hadde gledet meg veldig til Limo og må si jeg ble en smule skuffet. Han har fortsatt den samme morsomme skrivemåten med spenstige hendelser attåt. Men jeg sitter igjen med følelsen av at plottet er oppbrukt og lite troverdig. For Pihl skriver om det samme konseptet som i første boken, nemlig en mann som starter et vikarbyrå der vikarene stepper inn som oppdragsgiveren. Bokstavlig talt. Vikarene utgir seg for å være oppdragsgiveren slik at denne personen da kan drive med noe annet. I første boken var det næringslivstoppene som fikk litt pusterom, i den andre regjeringsmedlemmer.

Vikarbyrået tar blant annet på seg oppdrag som snorklipping og komitémøter. Nå er stand-in'en ikke nødvendigvis prikk lik ministeren, men vikarbyrået haler det i land ved tankegangen om at et fåtall i Norge kjenner igjen eksempelvis kommunalministeren hvis de ser han/hun på gaten. Neivel, så kan jeg ikke på stående fot si hvem som er kommunalministeren i Norge (fy på deg!), men hadde det komt en stand-in av kommunalministeren på tv, så hadde journalister, familie, ja, you name it, reagert. Og javel, så er dette fiksjon og slikt har ikke rot i virkeligheten. Men litt troverdighet må jo plottet også ha for at det skal overleve.

Limo er og blir en artig bok, men boken klarer ikke overbevise meg om at den er troverdig. Og da mister jeg mye av lesegleden.

5 kommentarer:

Snart tretti sa...

Som jeg sa til pappa da han klaget over lite troverdighet - Jeg ser på det som kritikk mot samfunnet og hva som kan skje dersom frp får flertall ved stortingsvalg. 70% frpstemmer feks. Da er håpet ute vettu... Hehe

Bettina sa...

Hvis det blir FrP regjering kommer jeg til å skjemmes så mye at jeg flytter til et annet land! *grøss*

Leste i avisen i går at noen (forlaget?) har sendt en hel kasse med Limobøker til FrP slik at de har litt sommerlektyre. Morsom idé! :)

Snart tretti sa...

Haha, ja det var festlig gjort! :)
Vi får rømme sammen... UGH!

Lilla sa...

Hører rykter om at det skal bli Oslo-borger av deg i igjen? Når da?

Bettina sa...

Kommer tilbake til godbyen neste sommer! Gleder meg veeeldig :-)