torsdag 27. mars 2008

Obskøre titler



Jeg tiltrekkes tydeligvis av bøker med oppsiktsvekkende titler: Lesbisk nigger, Kollektivt selvmord og nå.. Frognerfitter. Den norske debutanten Alexia Bohwim har laget en roman om to festglade jenter som vi følger fra oppveksten til den enes død (jeg røper intet nå siden boken åpner med at hun ene kreperer). Her går det i sex, dop og Duran Duran. 

Dagbladet kaller boken sørgelig kjedelig. Jeg vil ikke gå så langt i min karakteristikk. Selv om dette ikke blir en topp 10 bok for meg så levde jeg meg inn i hovedpersonens liv og syns boken var grei underholdning. Ikke noe IQ sperre på denne boken, men heller korte kapitler og masse intriger. Min type chick lit. Boken ble min eneste påskelektyre, men fikk såvidt snust på en annen bok jeg tok med meg, nemlig kultklassikeren Terningmannen av Luke Rhinehart (Luke er et pseudonym for George Cockcroft). Den handler om en mann som lever et normalt liv, føler seg fanget i kjedsomhetens gang og bestemmer seg for å leve livet etter tilfeldighetene. Avgjørelsene hans blir tatt ved å kaste en terning. Jeg har bare komt litt på vei, men den virker absolutt lovende!

Den musikalske biten i dag er bandet Sons and Daughers. Jeg fant bandet tilfeldig og falt dypt og indelig for dem. Bandet frontes blant annet av to tidligere medlemmer av Arab Strap. DETTE er musikk med driv!

Ingen kommentarer: